Isti'azah

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam (dengan tahi bintang, dilaknat dan dijauhkan daripada segala kebaikan).

Basmalah

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

(Aku mulakan hanya) dengan nama Allah Yang Maha Merahmati (seluruh makhluk-Nya di dunia), lagi Maha Mengasihani (di akhirat akan para hamba-Nya yang beriman).

Salam

السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ تَعَالَى وَبَرَكَاتُهُ

Semoga keselamatan, kesejahteraan, rahmat dan keberkatan daripada Allah Ta‘ala dilimpahkan ke atas kalian.

Ahlan wasahlan

أَهْلًا وَسَهْلًا وَمَرْحَبًا بِكُمْ جَمِيْعًا فِيْ هٰذِهِ الصَّفْحَةِ الْمَقْصُوْدَةِ مِنْهَا الدَّعْوَةُ إِلَى سَبِيْلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ. هَدَانِيَ اللهُ تَعَالَى وَإِيَّاكُمْ جَمِيْعًا لِدِيْنِهِ الْقَوِيْمِ، وَصِرَاطِهِ الْمُسْتَقِيْمِ، وَنُوْرِهِ الْمُبِيْنِ. وَجَعَلنَا مِنَ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِيْنَ الرَّاضِيْنَ الْمَرْضِيِّيْنَ فِيْ الدَّارَيْنِ. آمِيْنَ، يَا حَيُّ، يَا قَيُّوْمُ، يَا ذَا الْجَلاَلِ وَالإِكْرَامِ.

Selamat datang kalian ke blog ini yang bertujuan untuk berdakwah ke jalan Allah ‘Azza wajalla. Semoga Allah Ta‘ala memberi hidayah kepada saya dan kalian semua kepada agama-Nya yang betul, jalan-Nya yang lurus dan cahaya-Nya yang jelas lagi menerangi, serta menjadikan kita semua sebahagian daripada para hamba-Nya yang memberi hidayah kepada orang lain, mendapat hidayah pada diri sendiri, yang redha kepada Tuhan mereka, lagi diredhai oleh-Nya di dua alam (dunia dan akhirat). Perkenanlah doa kami, wahai Tuhan Yang Maha Hidup, wahai Tuhan Yang Maha Mentadbir seluruh makhluk-Nya dengan sendiri-Nya, wahai Tuhan Yang Mempunyai keagungan dan kemuliaan.

Ikhlaskan niat

Marilah Sama-Sama Kita Ikhlaskan Niat kerana Allah Subhanahu wata‘ala

عَنْ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ: «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ. وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى. فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ؛ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ. وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا؛ فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ.»

مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ (أَيْ رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ رَحِمَهُمَا اللهُ تَعَالَى)

Ertinya: (Diriwayatkan) daripada Abu Hafs ‘Umar bin al-Khottob radhiyallahu ‘anhu bahawa beliau berkata, “Aku telah mendengar Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam bersabda, ‘Sesungguhnya segala amalan hanyalah (dinilai, dikira dan sah) dengan niat. Sesungguhnya untuk setiap orang hanyalah apa yang dia niatkan. Oleh itu, sesiapa yang hijrahnya adalah kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya adalah kepada Allah dan Rasul-Nya (yakni hijrahnya itu diterima dan diberi ganjaran oleh Allah subhanahu wata‘ala). Sesiapa yang hijrahnya adalah kepada dunia yang dia ingin memperolehinya atau kepada seorang wanita yang dia ingin mengahwininya pula, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dia berhijrah kepadanya (yakni hijrahnya itu sia-sia di sisi Allah subhanahu wata‘ala dan tidak diterima oleh-Nya).’”

Muttafaq alaih (yakni diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim rahimahumallahu ta‘ala)

19 Januari 2021

Kewajipan menutup aurat, 19.1.2021

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

KEWAJIPAN MENUTUP AURAT

Pendahuluan

Menutup aurat merupakan satu kewajipan yang telah disepakati oleh semua ilmuan Islam sejak zaman para sahabat Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam, berdasarkan keterangan al-Quran dan as-Sunnah. Lelaki dan perempuan adalah sama dalam tuntutan tersebut, cuma yang berbeza adalah kadar yang wajib ditutup daripada badan masing-masing. Antara dalil-dalil kewajiban menutup aurat ialah firman Allah subhanahu wata‘ala,

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوْجَهُنَّ وَلَا يُبْدِيْنَ زِيْنَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوْبِهِنَّ وَلاَ يُبْدِيْنَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُوْلَتِهِنَّ أَوْ ءَابَائِهِنَّ أَوْ ءَابَاءِ بُعُوْلَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُوْلَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِيْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِيْ أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِيْنَ غَيْرِ أُولِيْ الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِيْنَ لَمْ يَظْهَرُوْا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِيْنَ مِنْ زِيْنَتِهِنَّ وَتُوْبُوْا إِلَى اللهِ جَمِيْعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُوْنَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَ.

سُوْرَةُ النُّوْرِ: الْآيَةُ 31

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad sollallahu ‘alaihi wasallam) kepada wanita-wanita yang beriman supaya mereka menahan pandangan mereka (daripada perkara yang haram) dan memelihara kemaluan mereka (daripada maksiat). Janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka (iaitu aurat mereka) kecuali yang (biasa) nampak daripadanya (iaitu muka dan tapak tangan). Hendaklah mereka menutup selendang mereka ke atas dada mereka. Janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami-suami mereka, ayah-ayah mereka, ayah-ayah kepada suami-suami mereka, anak-anak lelaki mereka, anak-anak lelaki kepada suami-suami mereka, adik-beradik lelaki mereka, anak-anak lelaki kepada adik-beradik lelaki mereka, anak-anak lelaki kepada adik-beradik perempuan mereka, wanita-wanita Islam mereka, hamba-hamba yang mereka miliki, pengikut-pengikut (pelayan, orang gaji, orang bodoh, pondan dan lain-lain) yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita atau kanak-kanak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Janganlah mereka memukul kaki-kaki mereka (ke tanah semasa berjalan) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, semoga kamu berjaya (di dunia dan akhirat).

Surah an-Nur: ayat 31

Peringatan

Semua hukum yang diutarakan dalam catatan ringkas ini sebenarnya telah dibincang dan dibentangkan oleh para ulama rahimahumullah secara terperinci dan disokong oleh dalil-dalil syarak yang sahih seperti yang dijelaskan dalam buku-buku karangan mereka. Sebahagian daripada hukum-hakam aurat ada perbezaan pendapat mengenainya di kalangan para ulama Islam rahimahumullah. Masing-masing ada hujah dan dalilnya. Oleh itu, untuk mengelakkan kekeliruan dan salah faham, maka penjelasan dalam catatan ini adalah berdasarkan mazhab Imam asy-Syafi‘i rahimahullah.

Aurat Wanita

Maksud aurat di sini ialah bahagian badan yang wajib ditutup oleh wanita dan haram didedahkan. Aurat wanita ada beberapa kategori:

a.       Aurat dalam solat: Ketika solat, wanita wajib menutup seluruh badannya kecuali muka dan tapak tangannya (hujung jari ke pergelangan tangan, bahagian atas dan bawah), sekalipun ketika berseorangan atau dalam gelap.

b.      Aurat ketika bersendirian: Walaupun bersendirian, aurat wajib juga ditutup mengikut pendapat yang paling sahih di sisi majoriti ulama termasuk para ulama mazhab Syafi‘i rahimahumullah melainkan jika ada keperluan seperti untuk mandi, buang air, membersihkan diri atau seumpamanya. Ketika itu, seseorang itu boleh mendedahkan aurat sekadar perlu. Al-Bukhari dan Muslim rahimahumallah meriwayatkan bahawa Nabi Musa ‘alaihissalam mandi seorang diri sambil berbogel. Begitu juga diriwayatkan oleh Muslim rahimahullah tentang Nabi Ayyub ‘alaihissalam. Tetapi menutup aurat ketika bersendirian adalah lebih baik daripada mendedahkannya kerana Allah subhanahu wata‘ala lebih wajar dirasa malu kepada-Nya sepertimana yang disebut dalam hadis Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam.

c.       Aurat bersama lelaki mahram: Lelaki mahram ialah lelaki yang haram dikahwini oleh seseorang wanita selama-lamanya seperti ayah kandung, saudara lelaki (adik atau abang) dan bapa saudara sebelah ibu atau sebelah bapa. Aurat wanita bersama mereka adalah di antara pusat dan lutut. Oleh itu, perempuan boleh mendedahkan bahagian badan yang lain di hadapan mahramnya dengan syarat selamat daripada keburukan dan maksiat. Jika perbuatan itu boleh membawa kepada keburukan dan maksiat, maka ia haram dilakukan.

d.      Aurat bersama lelaki ajnabi (asing, yang bukan mahram): iaitu seluruh badannya kecuali muka dan tapak tangannya (dari pergelangan tangan hingga hujung jari-jarinya sama ada bahagian atas atau bawahnya). Ada yang berkata bahawa seluruh badannya adalah aurat.[1]

e.       Aurat bersama wanita muslimah: iaitu sama seperti aurat bersama lelaki mahram di atas.

f.        Aurat bersama wanita kafir: iaitu seluruh badan kecuali bahagian badan yang biasanya terdedah ketika melakukan kerja rumah atau seumpamanya seperti kepala, leher, kaki, lengan dan tangan.

g.       Aurat ketika ada keperluan: seperti untuk berubat dan seumpamanya. Ketika itu, wanita harus membuka auratnya sekadar keperluan sahaja. Wanita mestilah memilih doktor mengikut susunan berikut: (i) Wanita muslimah. (ii) Wanita kafir. (iii) Lelaki muslim. (iv) Lelaki kafir. Jika doktor itu lelaki bukan mahram, wanita hendaklah ditemani oleh lelaki mahram atau suaminya.

h.      Aurat bersama suami: Tidak ada apa-apa yang wajib ditutup bersama suami. Namun makruh melihat kemaluan dan disunatkan berselimut semasa melakukan hubungan jenis.

i.        Aurat hamba perempuan: iaitu di antara pusat dan lutut sahaja samada semasa solat atau lainnya.

Syarat Pakaian / Penutup Aurat Wanita

a.       Tidak menampakkan warna kulit.

b.      Tidak menzahirkan bentuk badan seperti pakaian yang ketat atau seumpamanya.

c.       Tidak menyerupai pakaian yang khusus untuk lelaki.

d.      Bukan pakaian agama untuk orang kafir.

Semoga Allah subhanahu wata‘ala memberikan kita taufiq dan hidayah untuk mematuhi segala perintah dan larangan-Nya termasuk perintah supaya menutup aurat dan larangan daripada mendedahkan aurat tanpa kebenaran syarak. Amin.

 

Wallahu ta‘ala a‘lam.

Rujukan

    1-      أحكام العورة والنظر بدليل النص والنظر: مساعد قاسم الفالح. مكتبة المعارف للنشر والتوزيع، الرياض، السعودية. الطبعة الأولى، 1413هـ / 1993م.

    2-      الإقناع في حل ألفاظ أبي شجاع (حاشية البجيرمي على الخطيب): الشيخ سليمان البجيرمي. دار الفكر. الطبعة الأخيرة، 1401هـ / 1981م.

    3-      الفقه المنهجي على مذهب الإمام الشافعي: د. مصطفى الخن ود. مصطفى البغا وعلي الشربجي. دار العلوم الإنسانية، دمشق، حلبوني. الطبعة الأولى، 1410هـ / 1989م.

    4-      المجموع شرح المهذب: الإمام أبو زكريا النووي. تعليق: محمد نجيب المطيعي. مكتبة الإرشاد، جدة، السعودية. بدون عدد الطبعة وتاريخها.

 

Disediakan oleh:

Al-Faqir ila Rahmatillahi wa-Ghufranih: Abu ‘Abdil Wadud bin ‘Abdil Wahhab

Selasa, 6 Jumadal Akhirah 1442 Hijri = 19 Januari 2021 Masihi.

-3-

 
 



[1] Sila rujuk: Mughnil Muhtaj 3/128-129, dan al-Fiqhul Manhaji 1/126.