KENAPA AIR KENCING BUDAK LELAKI SAHAJA NAJIS MUKHAFFAFAH?
Soalan:
Assalamu ‘alaikum warahmatullahi wabakatuh. Ustaz yang dihormati, kenapa air kencing budak lelaki yang menyusu susu ibu dikira sebagai najis mukhaffafah, manakala kencing budak perempuan yang menyusu susu ibu dikira sebagai najis mutawassitoh? Apakah beza antara kedua-duanya menurut pandangan para ulama rahimahumullahu ta‘ala? Terima kasih ustaz.
Jawapan:
Wa‘alaikumussalamu warahmatullahi ta‘ala wabarakatuh. Saudara yang saya kasihi, semoga Allah subhanahu wata‘ala mengurniakan kepada kita ilmu yang berguna dan kefahaman yang mendalam tentang agama-Nya yang benar.
Berhubung persoalan ini, Imam an-Nawawi rahimahullahu ta‘ala berkata dalam kitab beliau, al-Majmu‘ Syarhul Muhazzab (المَجْمُوْعُ شَرْحُ المُهَذَّبِ) (2/589):
ويُجْزِئُ في بولِ الصبيِّ الذي لم يَطْعَمِ الطعامَ النضحُ، وهو أن يَبُلَّه بالماءِ، وإن لم يَنْزِلْ عنه. ولا يجزئُ في بولِ الصبِيَّةِ إلا الغَسْلُ، لما رَوَى عليٌّ رضي الله عنه أن النبيَّ صلى الله عليه وسلم قال في بولِ الرضِيْعِ: يُغْسَلُ من بولِ الجاريةِ، ويُنْضَحُ من بولِ الغلامِ.
Ertinya: Dalam (menyucikan sesuatu yang terkena) air kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan makanan (yakni kanak-kanak lelaki yang hanya minum susu ibu), memadailah dengan direnjiskan air (pada sesuatu yang terkena air kencing tersebut), iaitu dengan membasahkan tempat tersebut dengan air sekalipun air tidak turun (tidak mengalir) daripadanya (yakni daripada sesuatu yang terkena najis itu). Manakala dalam (menyucikan sesuatu yang terkena) air kencing kanak-kanak perempuan pula tidaklah memadai melainkan dengan membasuhnya sahaja kerana hadis yang diriwayatkan oleh ‘Ali radhiyallahu ‘anhu bahawa Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda tentang air kencing kanak-kanak lelaki yang masih menyusu, ‘‘Dibasuh dengan sebab air kencing kanak-kanak perempuan, dan direnjiskan air dengan sebab air kencing kanak-kanak lelaki.’’
Imam an-Nawawi rahimahullahu ta‘ala menyebut bahawa hadis Sayyidina ‘Ali radhiyallahu ‘anhu ini diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud, at-Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim rahimahumullahu ta‘ala dalam al-Mustadrak. Imam an-Nawawi rahimahullahu ta‘ala juga menukilkan bahawa hadis ini telah dihukum oleh Imam at-Tirmizi rahimahullahu ta‘ala sebagai hadis hasan, dan dihukum oleh Imam al-Hakim rahimahullahu ta‘ala pula sebagai hadis hasan sahih.
Oleh itu, tiada sebab lain yang membezakan antara air kencing kanak-kanak lelaki dan perempuan melainkan sebab naqli semata-mata, berdasarkan hadis di atas. Maka sesiapa yang benar-benar beriman kepada Allah subhanahu wata‘ala dan Rasul-Nya sollallahu ‘alaihi wasallam tidak akan mempersoalkan hukum Allah dan Rasul-Nya sekalipun tidak difahami sebabnya oleh akal mereka. Bahkan mereka akan berkata:
سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا، غُفْرَانَكَ رَبَّنَا، وَإِلَيْكَ المَصِيْرُ
Ertinya: Kami dengar dan kami taat. Kami memohon pengampunan-Mu, wahai Tuhan kami. Hanya kepada-Mu jualah tempat kembali (selepas mati nanti).
Surah al-Baqarah (الْبَقَرَةِ): 285
Semoga Allah subhanahu wata‘ala menjadikan kita semua sebahagian daripada para hamba-Nya yang benar-benar beriman, taat dan patuh kepada-Nya dan kepada Rasul-Nya sollallahu ‘alaihi wasallam di dunia dan akhirat. Amin.
وَاللهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أَعْلَمُ.
Disediakan oleh:
Al-Faqir ila rahmatillahi waridhwanihi waghufranih:
Abu ‘Abdil Wadud Wan Muhammad Nasir bin Wan ‘Abdil Wahhab,
pagi Ahad, 7 Sya‘ban 1442 Hijriyyah = 21 Mac 2021 Miladiyyah.
Sila layari blog saya: https://ustazwanmohdnasir.blogspot.com/